Grip İlaçlarına Dikkat

Ekleyen: Kategori: Genel Henüz Yorum Yapılmamış , , , , , ,

Soğuk algınlığı, nezle ve grip olarak adlandırılan üst solunum yolları enfeksiyonları, hapşırma, burun tıkanıklığı ve burun akıntısını içeren; boğaz ağrısı, öksürük, hafif ateş, baş ağrısı ve halsizlik kırıklığın da değişik derecelerde eşlik edebildiği, üst solunum yollarının kendi kendini sınırlayabilen viral enfeksiyonlarıdır. Hastalığa birçok virüs ailesi neden olabilir. Çocuklarda en sık komplikasyon geliştiren ve aşı ile korunabilen influenza virüsü dışında, diğer virüslerin bulaşmasını azaltabilmenin yolu; hasta insanlarla temasın engellenmesi, dezenfeksiyon ve el hijyenin sağlanmasıdır.

Bununla birlikte üst solunum yolu enfeksiyonları insanlarda en sık görülen hastalıklardır. Bebeklerde ve küçük çocuklarda, genellikle hastalığın ilk birkaç günü en fazla şikayetlerin olduğu ve sonra yavaş yavaş 10-14 güne uzayabilen iyileşme belirtilerinin geliştiği döneme geçilir. Bu dönemde özellikle öksürük dikkati çeker. Büyük çocuklarda ve ergenlerde ise, belirtiler genellikle 5-7 gün içinde iyileşir. Ancak beklenen sürede iyileşememe veya bulguların kötüleşmesi durumunda hekim tarafından tekrar değerlendirme gerekir.

Tedavide “Destek tedavisi” olarak adlandırdığımız; Yeterli beslenme ve sıvı alımının sağlanması, burun damla-sprey ya da irrigasyonu ile nazal pasajın açık kalmasının sağlanması, soğuk buhar kullanarak solunum yollarının nemlendirilmesiyle birlikte ağrı, ateş ve kırgınlığın arttığı durumlarda basit ağrı kesiciler (parasetamol) kullanılması yeterli olmaktadır.

Ancak tedavide soğuk algınlığı ilacı, grip ilacı, öksürük ilacı gibi isimlendirilen birçok ilacın çocuklarda kullanımı uygun değildir. Bugüne dek yapılmış bilimsel çalışmalarda bu tür ilaçların çocuklarda yeterli faydayı sağlamadığı gibi çok ciddi yan etkilerinin (uyku hali, aşırı sinirlilik, çarpıntı, halüsinasyon görme, havale geçirme, hipertansiyon, kalp ritm bozukluğu, baş dönmesi, sersemlik, kusma… gibi) olduğu gözlenmiştir. Amerikan Gıda Ve İlaç Dairesi (FDA)’nin 2008 yılında yayınladığı raporla 2 yaşından küçüklere bu tür ilaçların kesinlikle kullanılmaması uyarısının ardından, 2011 yılı itibari ile Amerikan Pediatri Akademisi (AAP), Center for Disease Control and Prevent (CDC) gibi bilimsel kuruluşların ortak görüşü; bu tür ilaçların 4 yaşından küçük çocuk ve bebeklerde kesinlikle kullanılmaması; 4-12 yaşları arası büyük çocuklarda kullanılmak zorunda ise çok ciddi yan etkilerinin ailelere bildirilerek, doktor kontrolünde, kısa süreli kullanılması şeklinde olmuştur.

Tedavide antibiyotik kullanımının yeri yoktur. Sadece hastalığın üzerine gelişen ikincil bakteriyel enfeksiyonlarda antibiyotik kullanmak gerekebilir. Erkenden antibiyotik tedavisi başlanılmasının ise gelişebilecek yeni bakteriyel enfeksiyonları engelleyemediği görülmüştür. Dahası böyle bir durumda oluşan bakteriyel enfeksiyon için daha güçlü antibiyotikler kullanılmak zorunda kalınmaktadır.

Evet, ne düşünüyorsunuz?